Édesburgonya vagyis Batáta

Címlap >> Content >> Édesburgonya vagyis Batáta

Édesburgonya vagyis Batáta
A batáta, azaz édesburgonya - ahogy közismert nevén ismert - neve ellenére semmiféle rokonságban nem áll a burgonyafélék családjával. A batáta a szulákfélék nemzetségébe tartozik. A perui ősanyától származó édesburgonya  az egyik legsokoldalúbb élelmiszernövény (gyökér). A spanyol hódítók terjesztették el sok közép- és dél-amerikai, délkelet-ázsiai, európai országban, ahol alapvető táplálékként fogyasztják. .Levelei tojásdad vagy szív alakúak, karéjosak vagy fogazottak. Íze leginkább a sütőtökéhez illetve a szelídgesztenyéhez hasonlítható. A gyökérgumók vörös, bíbor, vagy sárga színben is pompázhatnak. Magyarországon, a Dél-Alföld vidékén termesztik nagyobb mennyiségben, az őszi évszak szolgál a betakarítására.

Amiért kiváló fogyasztani
A növény módosult gyökere tartalékolja a tápanyagot, és ez a termés is egyben. A batáta egy adagja a napi A-vitamin szükséglet – amely majdnem kizárólag béta-karotin formájában van jelen - hétszeresét fedezi. Emellett nagyon jó vitaminforrás – magas B1, B2, B3, B5, B6, C-vitaminnal és E-vitaminnal rendelkezik. Kitűnő rostforrás, illetve számottevő mennyiségben találhatóak meg benne a különböző ásványi anyagok. Egy 2008-ban végzett tanulmány szerint a batáta kivonat javítja az inzulinérzékenységet és a vér glükózszintjét a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő betegeknél.

Legcélszerűbb felhasználása
Ezt a rendkívül egészséges és különleges íz világú növényt, számtalan formában elkészíthetjük otthonunkban is.  Főzhetjük, süthetjük, keverhetjük sült zöldségek közé, süteményeket, édességeket is készíthetünk belőle
A tápanyagok megtartása érdekében a legegyszerűbb elkészítési mód, ha a megtisztított batátákat felkarikázzuk  majd egy kis olivaolajat teszünk egy tepsibe, ráhelyezzük az édes burgonyakarikákat és megsütjük őket. Ízesíthetjük kis fokhagymával vagy zöldfűszerekkel.

Jótanácsok
Célszerű közepes példányokat vásárolni, a nagyobbak néha fásak lehetnek. A száraz, hűvös helyet kedveli, de hűtőbe ne tegyük, mert megkeseredik. Nem lehet túl sokáig tárolni, ezért mindig csak annyit vásároljunk belőle, amit 2-3 napon belül el is fogyasztunk.  Hámozás után tegyük vízbe.

Egy adag főtt batáta tápanyagtartalma (1 csésze /200g)
Kalória: 180 kcal (756 kJ)
Fehérje: 4g
Zsír: 0,3g
Szénhidrát: 41g
Rost: 6,6g

Forrás: Tonia Reinhard, MS, RD Éttrend - A föld legegészségesebb ennivalói
             Diabetes, Obesity and Metabolism

Országos Onkológiai Intézet - Minden jog fenntartva